Äntligen Fredag!

Jag brukar alltid längta efter fredagarna för det brukar innebära att det är helg! Men inte denna helgen naej... Är hemma på lunch nu under en timme, har föreläsning till 21.00 ikväll och imorn mellan 8.30-18.00. Helt sjukt! Men det sköna är att efter imorn så är kursen klar och jag har fått ytterliggare 3 poäng! Kursen vi läser nu heter "Cosmopolitan leadership in a complex world". Idag tittade vi på en film i 1,5 timme utan något tal, text och dylikt. Det var endast lite trummor i bakgrunden och filmen handlade om olika kulturer som finns i världen. Visst de första 15 minuterna var intressanta, men sen så va det bara dödstrist!! Nu så ska jag förebereda mitt tal inför hela klassen ikväll, ska läsa en text som betyder något för en. Jag valde såklart en text med Ulf Lundell...

"Gå ut och var glad, din jävel!
Gå ut och var vacker och stolt hela vintern
Gå fort och le genom shoppingcentrat
Du kan om du vill!
Sluta nu, inte sen
Dra ett streck och gå vidare
Livet väntar därute
Gå ut och var glad!
Vad ska du annars ha allt det här till?"

Utsikten från mitt fönster!!

PRAG!!

Jag har bara ett ord att beskriva Prag med och det är AMAZING! Det var underbart på alla sätt och vis!! Men innan vi kom dit så hade vi en sex timmars tågresa. Steg upp klockan fem på morgonen för att ta tåget i Steyr kl sex. Fick byta tåg två gånger och det var inte det lättaste, speciellt inte i Tjeckien då dem använder andra bokstäver än oss och man inte förstår ett ända ord utav vad dem säger. Vi fick en aning panik när vi endast hade åtta minuter på oss att hitta rätt tåg och vi inte kunde se vårt tåg på någon utav tavlorna. Men vi hittade rätt tillslut och fick springa igenom hela tågstationen, som för övrigt kändes som att den var från 100 års sedan typ! Tågen i Prag är inte mycket att hänga i Julgranen för den delen, gamla tåg från typ andra världskriget som det kryllade beväpnade poliser på. Trodde x antal gånger att dem skulle be oss visa våra pass, men vi hade tur och slapp prata med dem. Förövrigt så har jag inte sett/varit på äckligare toaletter sen jag var i Ryssland för 8 års sedan så då kanske ni kan få er en blick utav toan med. Att tåget stank svett och det satt tjocka gubbar lite överallt och folk hade med marsvin som "husdjur" på tåget, eller som Ulle sa: - Dem kanske e på väg till farmor och har med Marsvinet som en söndagslunch! Ja, ibland så kan Ulle få till det och det fick hon flertalet gånger under vår vistelse i Prag!

När vi väl hade kommit fram till vårt hotell så kunde dem jueh såklart inte hitta vår bokning, vilket vi förövrigt hade skämtat om innan. Men tillslut så hittade hon den och vi fick vårt rum, vilket visade sig vara en svit. RIktigt najs asså! Så vi slängde oss i sängarna och slappade lite innan vi begav oss ut på stan! Väl på stan så märkte vi att Ölen kostade 10 kr, så har druckit en hel del öl faktiskt. Men inte så konstigt egentligen. Den dyraste ölen kostade 40 kr, vilket den var värd med tanke på omständigheterna. (cencurerade timmar)

Prag som stad kan jag definitivt rekomendera er att åka till, förutom att ölen var billig, hotellet var najs så sken solen hela tiden och man kunde gå i skjorts och linne! Prag kan därför erbjuda allt från billig alkohol till spännande kulturliv som gamla byggnader. (bra festliv, billiga drinkar, bra shopping, privatbåt på floden, svitar, sol, chips som gjordes framför en ögon, skratt som tillslut blev till gråt, thai-massage och mycket mycket mera)

Nu så är jag så trött att jag tänkte lägga upp lite bilder istället, för som sagt en bild säger mer än 1000 ord!!

En tågstation i Tjeckien!                                  Hanna på tåget från ja veteinte vad!

Fyra glada tjejer nyss komna till hotellet!

Gamla stadens torg med kyrkan i bakgrunden.

Hanna, Ulrika, Jessica och Jag!

PRAG

Jag vid floden!

Party, Party, Party!!!

Prag Imornbitti!

Lovade er ett inlägg med min resterande vecka i Steyr, men jag har haft fullt upp idag och nu så är det bedtime! Ska upp om 5 timmar redan för då ska jag bege mig till tågstationen för att möta upp min väninnor. Vi ska nämligen ta tåget till Prag och spendera 3 nätter där, kommer bli toppenkul! Hörs när jag kommer tillbaka =)

Jag, Sara och våra nya asiatiska vänner =)

Mina första dagar i Steyr!

Nu så ska jag berätta om mitt äventyr på riktigt. Det har varit några hektiska dagar nu på senaste tiden, har knappt haft tid att sova!

I lördags så åkte jag, Jessica, Hanna och Ulle till Wien över dagen för att utforska staden och som vi utforskade den. Vi gick och gick och gick, hann nog med det mesta kändes det som. Vi åt lunch mellan lyxvaruhusen som Dior och Louis Vuitton. Vi gick även in på Lacoste och hamnade på Vip-listan där det bjöds på snittar och champagne. Lyxlirare är vad vi är!

Ulrika, Hanna och Jessica i Wien

I söndags så sov jag länge och packade upp och installerade mig i mitt rum. Bor i en lägenhet med två andra killar, den ena är från Kanade och den andra är från hejtjollahoppsan. Mitt rum är jättestor och jättefint och det är hela lägenheten egentligen men har kännt mig lite ensams så jag hellre hade velat bo med åtminstone en tjej. Men jaja, det är som det är och inget att göra något åt så jag ska bita i det sura äpplet och göra det bästa utav situationen! Men jag tror det kan bli riktigt bra för jag har Sara en trappa ner och de andra svenska tjejerna 6-7 minuters promenix ifrån mig! Jag har iallafall värsta fina utsikten över skolan, floden och steyr. Steyr är en jätteliten och mysig stad, men det är dålig shopping. Ja vi har jueh HM men där vill jag inte handla hela tiden..

Jessica, Ulle och Jag med en del av våra Ikea-påsar!

I måndags så begav vi oss mot Linz och Ikea. Hemlängtan eller vadå? Resan dit tog längre tid än vi trott då vi först fick ta tåg i en timme till Linz och sedan shuttel buss i 45 min. Det var mysigt på Ikea, kändes lite som hemma. Kan jueh iförsig bero på att jag i princip bott där hela sommaren i och med att jag jobbat där! Jag shoppade lite till mitt rum samt till lägenheten. Hade tänkt att jag skulle köpa kaviar med, men inte fasiken hade dem det! Så näste person som ska komma och hälsa på i Steyr MÅSTE ta med kaviar, hur fasiken ska jag klara mig utan! Jag som äter äggmacka every singel day!
På kvällen hade vi Welcome nights med alla utbytesstudenterna! Lekte lekar och sedan så blev det partaj, gick hem rätt tidigt då jag var helt slut från helgens bravader..

Fortsättning följer...

Jag lever...

Men det händer så mkt här nu så hinner knappt sova om nätterna! Lovar ett långt inlägg snarast möjligt! Men jag lever iaf, så att ni vet ;)

Nu drar bloggander igång igen =)

Nu har jag bestämt mig för att jag ska börja blogga igen. I och med att jag suttit och läst mina egna blogginlägg x antal gånger och det ger mig en känsla utav hur det var när jag tex var i London eller när jag började plugga i Växjö, så ska jag nu börja att blogga om mitt äventyr i Steyr (Österrike). Så nu får ni förvänta er ett antal inlägg varje vecka så jag hoppas att mina föredetta trogna läsare börjar att återkomma! För nu så ska ni få en massa smaskigt gott och roa er med! Så tills nästa inlägg, så får jag önska er en mysig söndag =)